Op vrijdag 29 januari is het rapport ‘De economische kracht van Helmond’ gepresenteerd tijdens het jubileumfeest van de Vereniging Industrieel Contact Helmond (VICH). In het rapport, opgesteld door AnalyZus en Bureon in opdracht van de gemeente Helmond en Rabobank Helmond, staan handvatten voor de versterking van de Helmondse economie. Samenwerking is daarin cruciaal. Overheid, bedrijfsleven én banken hebben elkaar hard nodig om te zorgen dat de economie groeit en de werkloosheid daalt. Lees hier het volledige rapport. In de vergadering van 26 november jl. besloot de Haarlemse gemeenteraad het College van B&W te vragen om een actieplan voor de bestrijding van leegstand in de specifieke Haarlemse context. Het verzoek komt voort uit de aanbevelingen van de rekenkamercommissie naar aanleiding van een onderzoek dat Roots Beleidsadvies en AnalyZus uitvoerden. Het college heeft inmiddels aangegeven een actieprogramma te gaan opstellen met specifieke aandacht voor de aanpak van kantorenleegstand in Schalkwijk Midden en de bestrijding van leegstand in de drie grootste winkelgebieden van de stad. Ook zullen de mogelijkheden voor de ontwikkeling van een leegstandskaart worden verkend. Lees verder >> Vanuit de ambitie om haar regionale marktpositie te verstevigen heeft een lokale Rabobank aan AnalyZus en Roots Beleidsadvies gevraagd de perspectieven op de particuliere markt in beeld te brengen. Het onderzoek moest concreet inzicht bieden in de doelgroepen die groeikansen bieden. Na afstemming met de bank over de bepalende kenmerken voor de vraag naar producten, hebben AnalyZus en Roots Beleidsadvies in kaart gebracht welke doelgroepen (leeftijden, inkomens, vermogens, type huishoudens, type woningen, etc.) sterk en minder sterk onder de klantengroep van de bank zijn vertegenwoordigd. Lees verder >> The Glass Story is een nieuw franchiseconcept voor de zelfstandige opticien. Het concept is ontwikkeld door Dutch Independent Retail, een dochter van Optitrade Holding BV als reactie op de ontwikkelingen in de markt. Dit nieuwe franchiseconcept gaat de concurrentiekracht van zelfstandige Optitrade ondernemers versterken en de communicatiekracht richting de consument vergroten. Optitrade ondernemers kunnen zich bij dit concept aansluiten en hun winkel omdopen in The Glass Story by X Optiek. Lees verder >> AnalyZus heeft in opdracht van Rabobank Regio Den Haag en de gemeente Den Haag een onderzoek gedaan naar het functioneren van de detailhandel en vrijetijdssector in de gemeente Den Haag. Om de resultaten in perspectief te plaatsen en te beoordelen wat de positie van Den Haag als winkelstad in Nederland is, zijn de resultaten afgezet tegen die van de drie andere grote steden (Amsterdam, Rotterdam en Utrecht). Daarnaast is specifieke aandacht besteed aan het functioneren van de binnenstad. In het onderzoek is gebruik gemaakt van het unieke datamateriaal van de Rabobank over koopstromen en economische prestaties van sectoren. Het overdekte stadsdeelcentrum Keizerswaard ligt in de Rotterdamse deelgemeente IJsselmonde. Het stadsdeelcentrum oogt gedateerd en heeft waarschijnlijk een facelift nodig. Om een renovatieplan te kunnen ontwikkelen heeft de Coöperatieve Vereniging van Eigenaren in winkelcentrum Keizerswaard AnalyZus gevraagd eerst een consumentenonderzoek uit voeren. In het onderzoek zijn zowel de bezoekers van het winkelcentrum, de inwoners van het marktgebied, de ondernemers in het winkelcentrum en de gemeente Rotterdam aan het woord geweest. Met het onderzoek wordt een helder en gedegen beeld geschetst van de meningen, wensen en ideeën rondom het winkelcentrum. Hiermee is een belangrijke basis gelegd voor het concretiseren van de renovatieplannen voor het winkelcentrum. Ruim 45% van het totale winkeloppervlak is te vinden op decentrale winkellocaties. De vele ontwikkelingen op deze locaties kunnen vergaande consequenties hebben voor de Nederlandse winkelstructuur. Bijna 1 miljoen vierkante meter en 3.400 panden staan leeg op decentrale locaties en de leegstand in deze categorie neemt snel toe. NRW en INretail hebben daarom het initiatief genomen tot een scenariotraject. Bovag, het Ministerie van I&M en Meubel Boulevards Nederland zijn hoofdsponsoren. Met behulp van een Scenario Traject worden plausibele toekomstbeelden ontwikkeld voor de retail op decentrale winkellocaties. Vanaf begin maart 2015 is een Onderzoeksteam (O-team) aan het werk gegaan om de drijvende krachten en kernonzekerheden te benoemen. Anouk heeft vanuit AnalyZus deelgenomen aan dit O-team. Medio april zijn de Scenario-teams aan de slag gegaan. Zij zullen rond eind mei klaar zijn. De resultaten van het traject zullen eind juni 2015 op een speciaal hiervoor georganiseerd symposium worden gepresenteerd. Voor meer informatie: www.decentraleretail.nl. Rabobank Nederland heeft in samenwerking met Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) het initiatief genomen om op lokaal niveau stakeholders bij elkaar te brengen en een actieplan op te stellen voor toekomstgerichte winkelstraten. Dit is een van de afspraken die is gemaakt in het kader van de Retail Agenda zoals die op 17 maart jl. is gepresenteerd. In 2015 worden door Platform DNWS in samenwerking met de lokale Rabobanken in 75 winkelgebieden projecten uitgevoerd. Het doel van deze projecten is om de kennis vanuit het platform met lokale inzichten en plannen samen te brengen en zo te komen tot een gezamenlijk plan van aanpak met een stip aan de horizon en een concreet stappenplan. Anouk is vanuit AnalyZus als adviseur betrokken bij het Platform en voorziet alle deelnemende Rabobanken van een factsheet waarmee inzicht wordt geboden in de positie en de prestaties van de detailhandel in het betreffende gebied. Daarnaast verzorgt Anouk als docent een bijdrage aan de Masterclass Winkelgebieden die alle banken bij aanvang van het traject volgen. Voor meer informatie over Platform de Nieuwe Winkelstraat zie: www.dnws.nl De detailhandel in Nederland is in transitie. Demografische ontwikkelingen en online winkelen veranderen het koopgedrag van consumenten structureel. Regionale verschillen tussen gebieden met bevolkingsgroei en bevolkingskrimp nemen toe en hebben gevolgen voor het draagvlak van voorzieningen in regio’s. Daarnaast beïnvloedt vergrijzing de vraag naar het type winkels. Ouderen blijken bijvoorbeeld meer uit te geven aan dagelijkse goederen dan jongeren, terwijl jongeren meer uitgeven aan mode & luxe. Ook het online winkelen zet de vraag naar fysieke winkelruimte in sommige branches onder druk. Roots Beleidsadvies en AnalyZus hebben op basis van demografische prognoses én verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het online winkelen, drie scenario’s voor de vraag naar winkelruimte ontwikkeld. Duidelijk is dat de nieuwe realiteit in de retail vraagt om structurele keuzes en regie. Lees verder >> Op verzoek van een stedenbouwkundig adviesbureau heeft AnalyZus een onderzoek uitgevoerd naar de haalbaarheid van een nieuw te realiseren hotel. In het onderzoek is de markt voor zowel recreatief als zakelijk verblijf in de betreffende regio uitgebreid verkend. Hiervoor zijn marktgegevens geanalyseerd, gemeentelijke en regionale studies en beleidsdocumenten geraadpleegd en is een interview gehouden met een deskundige specifiek gericht op de zakelijke markt in deze regio. Uit het onderzoek kwam naar voren dat het aanbod verblijfsvoorzieningen als ook van eetgelegenheden, in de betreffende gemeente sterk is ondervertegenwoordigd. Zeker gezien het sterke toeristische profiel van het gebied zou een uitgebreider aanbod van overnachtingsfaciliteiten verwacht mogen worden. Het nieuwe hotel kan daarom met de juiste propositie en een interessant aanbod van arrangementen (in samenwerking met andere regionale recreatieve voorzieningen), een impuls geven aan de verblijfsduur van bezoekers en de bestedingen die zij in het gebied doen. Hiermee wordt eveneens een bijdrage geleverd aan het gemeentelijke beleid dat gericht is op het versterken van de toeristische sector. Om de franchisenemers van Albert te faciliteren bij hun bedrijfsvoering, heeft de Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) voor ieder onderdeel waarop ondersteuning gewenst kan zijn, een aantal aanbevolen partners voorgedragen. AnalyZus is samen met Bureau van de Weerd een de partners waarop de Albert Heijn Franchisenemers een beroep kunnen doen voor een vestigingsplaatsonderzoek (VPO). Een VPO vormt een belangrijk kompas voor zowel franchisegever als –nemer om te zien waar gezamenlijke inspanningen en investeringen toe kunnen leiden. Wanneer een franchisegever en –nemer een samenwerking aangaan, hebben beide immers een vergelijkbaar belang: genoeg geld verdienen voor een duurzaam levensvatbare bedrijfsvoering. Met het VPO van AnalyZus en Bureau van de Weerd wordt een inschatting gemaakt van de haalbaarheid en levensvatbaarheid van een nieuwe, uit te breiden of te verbouwen winkel. In opdracht van een stedenbouwkundig adviesbureau heeft AnalyZus een quick scan verzorgd rondom de mogelijke relocatie van een discountsupermarkt naar een nieuwbouwlocatie. De quick scan vond onder meer plaats in het kader van de Ladder voor Duurzame Verstedelijking. Deze ladder is in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) geïntroduceerd en vastgelegd als procesvereiste in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Het Bro bepaalt dat o.a. voor bestemmingsplannen de treden van de ladder moeten worden doorlopen. In de eerste trede wordt de regionale ruimtevraag (kwantitatief én kwalitatief) voor de nieuwe voorzieningen (in dit geval een discountsupermarkt) bepaald. Met de quick scan is een eerste indicatie afgegeven van de regionale ruimtevraag. Hiervoor is onder meer gekeken in hoeverre de relocatie past binnen het gemeentelijke detailhandelsbeleid, in hoeverre lokale en regionale detailhandelsontwikkelingen van invloed zijn op de vraag naar een discountsupermarkt en in hoeverre dit past binnen de huidige leegstandssituatie en het effect dat de relocatie daarop kan hebben. Het resultaat biedt voor de opdrachtgever belangrijke input bij de verdere vormgeving en aanpak van het proces rondom de relocatie van de discountsupermarkt. Op 15 oktober jl. hebben Rabobank Vlietstreek-Zoetermeer en de gemeenten Zoetermeer en Leidschendam-Voorburg de achtste editie van de Kracht van de Ondernemer gepresenteerd. Met dit gezamenlijke initiatief wordt jaarlijks een thema onderzocht met als doel lokale ondernemers en belanghebbenden kennis en inspiratie te bieden ter stimulering van de lokale economie. Het onderzoek is dit jaar uitgevoerd door AnalyZus en AldusWillem en gaat in op de vraag in hoeverre de lokale detailhandel klaar is voor de toekomst. In het onderzoek zijn de belangrijkste trends in de detailhandel in beeld gebracht en geconfronteerd met de praktijk van alledag bij de detailhandel in Zoetermeer en Leidschendam-Voorburg. Een mystery shopper heeft in de twee gemeenten 40 zelfstandige winkels bezocht en gekeken in hoeverre deze winkels klant- en toekomstgericht opereren. Het rapport biedt een handreiking voor ondernemers om hun eigen klant- en toekomstgerichtheid te beoordelen en te verbeteren. Download hier het volledige rapport of de samenvatting uit Zoetermeerse Zaken. Voor meer informatie over het initiatief zie www.dekrachtvandeondernemer.nl. Rabobank West-Brabant Noord ontwikkelt dit jaar een coöperatieve strategie voor “community banking” om deze vanaf 2015 te gaan uitvoeren. Community banking houdt in dat de bank participeert in initiatieven en netwerken en hiermee bijdraagt aan duale waardecreatie. Rabobank West-Brabant Noord wil met haar community banking strategie dan ook aansluiten bij de specifiek voor haar werkgebied (gemeenten Etten-Leur, Halderberge en Moerdijk) relevante aandachtsgebieden. Om deze aandachtsgebieden in beeld te brengen hebben AnalyZus en Bureon een omgevingsanalyse uitgevoerd. In het onderzoek wordt de identiteit van West-Brabant Noord geduid en worden de maatschappelijke en economische vraagstukken benoemd die aanknopingspunten bieden voor initiatieven vanuit community banking. De komende maanden gaat Rabobank West-Brabant Noord in samenwerking met haar ledenraad, aan de slag met de vertaling van deze vraagstukken naar een coöperatieve strategie en concrete initiatieven rondom community banking. Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Anouk Smeltink-Mensen van AnalyZus of Sergej Bulterman van Bureon. De Nederlandse detailhandel heeft het niet gemakkelijk. De consument houdt de hand op de knip en dat wat hij uitgeeft komt steeds vaker in het online kanaal terecht. Daarnaast spelen demografische ontwikkelingen de detailhandel parten. Dalende verkoopcijfers en een toenemend aantal winkelsluitingen zijn het gevolg. Voor een lokale Rabobank is dit vaak aanleiding om extra aandacht te besteden aan deze sector. Zo ook voor Rabobank Horst Venray die onlangs door AnalyZus een onderzoek heeft laten uitvoeren naar de koopstromen en het functioneren van de detailhandel in haar werkgebied. Lees verder >> |