Opinie: de consument centraal
De Nederlandse detailhandel heeft het op dit moment niet gemakkelijk. Steeds meer mensen kopen hun producten online wat ten koste gaat van de bestedingen die ze in uw winkel doen. Daarnaast hebben veel regio’s te maken met een veranderende bevolkingssamenstelling. Nederland is aan het vergrijzen en in bepaalde Nederlandse regio’s (zoals in de Achterhoek en Zuid-Limburg) is zelfs al sprake van een krimpende bevolking. Tel daar de economische recessie nog even bij op en je begrijpt dat veel retailers de moed in de schoenen zakt. Heel begrijpelijk.
De huidige tijd stelt de winkelier dan ook voor veel nieuwe uitdagingen. Hij zal zich moeten herbezinnen op de vraag hoe hij zichzelf staande houdt in deze gewijzigde marktomstandigheden. Ondernemers die wachten op betere tijden (en denken dat deze na de recessie vanzelf zullen aanbreken) zullen de strijd verliezen. Ondernemers die deze ontwikkelingen niet negeren en kritisch durven te zijn naar zichzelf en de wijze waarop ze hun onderneming runnen, zullen de winnaars zijn. Hiervoor zullen winkeliers datgene centraal moeten stellen waar het in de detailhandel allemaal om draait: de consument. Maar dat is ook precies wat winkeliers - in de waan van alledag - weleens uit het oog lijken te verliezen. Wat mij betreft weet Cor Molenaar in zijn boek “Het einde van winkels?” exact de kern te raken met zijn boodschap: “een winkelier moet niet vissen maar hij moet jagen”.
Het gebrek aan jachtlust bij winkeliers viel mij vooral op in de periode dat ik zwanger was en in de eerste periode nadat mijn dochter was geboren. Zelden heb ik zo vaak mijn portemonnaie moeten trekken als in deze periode: kleertjes, badje, luieremmer, rompertjes, drinkflessen, badschuim, pampers en ga zo maar door. Toch heeft de zelfstandige drogist in mijn woonplaats nooit de moeite genomen om mij verder te helpen met alles wat je als aanstaande moeder wilt weten en nodig hebt voor je eerste kindje. Waarom geen kleine attentie voor de aanstaande baby? Waarom geen goede tip? Waarom houden ze me niet op de hoogte van de aanbiedingen in het babyassortiment? Daarbij komt nog eens dat ik in deze winkel niet wordt verleid en vaak lang moet zoeken naar het product ik nodig heb. En tot overmaat van ramp staat er bij de babyproducten een pilaar waar ik met de kinderwagen niet langs kan…
De bakker in het dorp laat zien dat het ook anders kan. Bij ieder bezoekje hebben ze aandacht voor de kleine meid (waar ik als moeder zo trots op ben) en vragen ze trouw of ze al een zacht bolletje mag. En bij het verlaten van de winkel houden ze de deur voor ons open. Ik (en ondertussen ook mijn dochter) kom daar met plezier en gun deze ondernemer het beste met zijn winkel. Ook al betaal ik bij deze bakker wat meer voor een brood: hij levert een goed product en zorgt ervoor dat ik met plezier in zijn winkel kom. Daarmee heeft de bakker in ons dorp een nieuw gezin in zijn klantengroep kunnen opnemen.
Naast de drogist heeft zich ondertussen een landelijke drogisterijketen gevestigd. Voor de zelfstandige drogisterij zal het op dit moment niet makkelijk zijn om zijn hoofd boven water te houden. Toch ben ik ben ervan overtuigd dat deze winkel het zou kunnen redden door zich te onderscheiden op deskundigheid, service en klantgerichtheid. Zeker in een marktgebied met een grote koopkrachtige bevolking en in een winkelgebied met een sterke regionale concurrentiepositie, liggen er voor deze winkel voldoende kansen om zich nu en in de toekomst een sterke positie te verwerven.
Ondernemers die hun markt kennen, inspelen op de behoefte van de consument en zich op deze manier weten te onderscheiden en profileren, zullen de consument wél aan hun winkel weten te binden. Wacht dus niet af tot een klant toehapt maar verken uw marktgebied. Wie woont er in dit gebied? Wat interesseert deze mensen? Wat doen ze in het dagelijks leven? Hoe gedragen ze zich? En waar liggen hun behoeftes? Met kennis van uw markt beschikt u over de munitie om uw doelgroep gericht te benaderen en aan te sluiten bij hun specifieke wensen. Want ook al is de consument kritisch en houdt hij vaker de hand op de knip, voor sterke formules en goed ondernemerschap zal altijd ruimte blijven bestaan. Als de aandacht maar gericht is op datgene waar het in de detailhandel om draait: de consument!
Anouk Smeltink-Mensen, 10/08/2012
De huidige tijd stelt de winkelier dan ook voor veel nieuwe uitdagingen. Hij zal zich moeten herbezinnen op de vraag hoe hij zichzelf staande houdt in deze gewijzigde marktomstandigheden. Ondernemers die wachten op betere tijden (en denken dat deze na de recessie vanzelf zullen aanbreken) zullen de strijd verliezen. Ondernemers die deze ontwikkelingen niet negeren en kritisch durven te zijn naar zichzelf en de wijze waarop ze hun onderneming runnen, zullen de winnaars zijn. Hiervoor zullen winkeliers datgene centraal moeten stellen waar het in de detailhandel allemaal om draait: de consument. Maar dat is ook precies wat winkeliers - in de waan van alledag - weleens uit het oog lijken te verliezen. Wat mij betreft weet Cor Molenaar in zijn boek “Het einde van winkels?” exact de kern te raken met zijn boodschap: “een winkelier moet niet vissen maar hij moet jagen”.
Het gebrek aan jachtlust bij winkeliers viel mij vooral op in de periode dat ik zwanger was en in de eerste periode nadat mijn dochter was geboren. Zelden heb ik zo vaak mijn portemonnaie moeten trekken als in deze periode: kleertjes, badje, luieremmer, rompertjes, drinkflessen, badschuim, pampers en ga zo maar door. Toch heeft de zelfstandige drogist in mijn woonplaats nooit de moeite genomen om mij verder te helpen met alles wat je als aanstaande moeder wilt weten en nodig hebt voor je eerste kindje. Waarom geen kleine attentie voor de aanstaande baby? Waarom geen goede tip? Waarom houden ze me niet op de hoogte van de aanbiedingen in het babyassortiment? Daarbij komt nog eens dat ik in deze winkel niet wordt verleid en vaak lang moet zoeken naar het product ik nodig heb. En tot overmaat van ramp staat er bij de babyproducten een pilaar waar ik met de kinderwagen niet langs kan…
De bakker in het dorp laat zien dat het ook anders kan. Bij ieder bezoekje hebben ze aandacht voor de kleine meid (waar ik als moeder zo trots op ben) en vragen ze trouw of ze al een zacht bolletje mag. En bij het verlaten van de winkel houden ze de deur voor ons open. Ik (en ondertussen ook mijn dochter) kom daar met plezier en gun deze ondernemer het beste met zijn winkel. Ook al betaal ik bij deze bakker wat meer voor een brood: hij levert een goed product en zorgt ervoor dat ik met plezier in zijn winkel kom. Daarmee heeft de bakker in ons dorp een nieuw gezin in zijn klantengroep kunnen opnemen.
Naast de drogist heeft zich ondertussen een landelijke drogisterijketen gevestigd. Voor de zelfstandige drogisterij zal het op dit moment niet makkelijk zijn om zijn hoofd boven water te houden. Toch ben ik ben ervan overtuigd dat deze winkel het zou kunnen redden door zich te onderscheiden op deskundigheid, service en klantgerichtheid. Zeker in een marktgebied met een grote koopkrachtige bevolking en in een winkelgebied met een sterke regionale concurrentiepositie, liggen er voor deze winkel voldoende kansen om zich nu en in de toekomst een sterke positie te verwerven.
Ondernemers die hun markt kennen, inspelen op de behoefte van de consument en zich op deze manier weten te onderscheiden en profileren, zullen de consument wél aan hun winkel weten te binden. Wacht dus niet af tot een klant toehapt maar verken uw marktgebied. Wie woont er in dit gebied? Wat interesseert deze mensen? Wat doen ze in het dagelijks leven? Hoe gedragen ze zich? En waar liggen hun behoeftes? Met kennis van uw markt beschikt u over de munitie om uw doelgroep gericht te benaderen en aan te sluiten bij hun specifieke wensen. Want ook al is de consument kritisch en houdt hij vaker de hand op de knip, voor sterke formules en goed ondernemerschap zal altijd ruimte blijven bestaan. Als de aandacht maar gericht is op datgene waar het in de detailhandel om draait: de consument!
Anouk Smeltink-Mensen, 10/08/2012