De consument centraal bij de Nieuwe Winkelstraat
Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) is een (onafhankelijk) kennis- en netwerkcentrum gericht op de toekomst van winkelgebieden in Nederland. Stakeholders die serieus aan de slag willen om een winkelgebied te verbeteren, kunnen met hun hulpvraag terecht bij Platform DNWS. Het initiatief kan komen van een ondernemersvereniging, gemeente, vastgoedontwikkelaar of andere stakeholder. De afgelopen twee jaar hebben veel lokale Rabobanken dit initiatief genomen en het project aangeboden en gefaciliteerd. Deze banken hebben, onder leiding van een DNWS-consultant, samen met alle stakeholders van het winkelgebied (ondernemers in retail en horeca, gemeente, vastgoedeigenaren, centrummanagement, ondernemersvereniging, etc.) een traject doorlopen met een concreet actieplan als resultaat. Een actieplan waarmee de stakeholders in het winkelgebied direct aan de slag kunnen om hun winkelgebied klaar te maken voor de toekomst.
In deze trajecten worden de discussies over het winkelgebied in eerste instantie vaak gevoerd op basis van verwachtingen en veronderstellingen. Veel lokale Rabobanken kiezen er daarom voor om de unieke Rabobank-kennis over winkelgebieden en koopgedrag in te brengen. Op deze manier wordt concreet invulling gegeven aan één van de vier speerpunten van Platform DNWS: De Consument Centraal. Zo heeft AnalyZus het afgelopen jaar voor ruim vijftig deelnemende lokale Rabobanken de lokale detailhandelssituatie geanalyseerd en beschreven in een compact onderzoeksrapport. Met deze kennis wordt bij de stakeholders bewustzijn gecreëerd en kunnen de discussies worden gevoerd op basis van feiten over het koopgedrag van consumenten (koopstromen), het functioneren van winkelgebieden (omzet, vloerproductiviteit) en de ontwikkeling van hun concurrentiepositie in de regio. Dit helpt de stakeholders bij het maken van noodzakelijke keuzes en het formuleren van vervolgacties.
Voor meer informatie over het Platform zie: www.dnws.nl
Bron: Nieuwsbrief Netwerkpartners, zomer 2016.
In deze trajecten worden de discussies over het winkelgebied in eerste instantie vaak gevoerd op basis van verwachtingen en veronderstellingen. Veel lokale Rabobanken kiezen er daarom voor om de unieke Rabobank-kennis over winkelgebieden en koopgedrag in te brengen. Op deze manier wordt concreet invulling gegeven aan één van de vier speerpunten van Platform DNWS: De Consument Centraal. Zo heeft AnalyZus het afgelopen jaar voor ruim vijftig deelnemende lokale Rabobanken de lokale detailhandelssituatie geanalyseerd en beschreven in een compact onderzoeksrapport. Met deze kennis wordt bij de stakeholders bewustzijn gecreëerd en kunnen de discussies worden gevoerd op basis van feiten over het koopgedrag van consumenten (koopstromen), het functioneren van winkelgebieden (omzet, vloerproductiviteit) en de ontwikkeling van hun concurrentiepositie in de regio. Dit helpt de stakeholders bij het maken van noodzakelijke keuzes en het formuleren van vervolgacties.
Voor meer informatie over het Platform zie: www.dnws.nl
Bron: Nieuwsbrief Netwerkpartners, zomer 2016.