Monitoring winkelgebiedsprestaties Gouda
Zoals veel gemeenten stelde ook de gemeente Gouda zich de vraag hoe zij de prestaties van de winkelgebieden in haar gemeente kan monitoren. Op dit terrein vinden veel innovaties plaats. Steeds meer nieuwe bronnen voor bijvoorbeeld het meten van passanten of omzetten dienen zich aan. Gemeente Gouda vroeg zich af welke bronnen er zijn, welke mogelijkheden ze bieden en wat de voor- en nadelen ervan zijn. Uiteindelijk hoopt de gemeente hiermee tot een effectieve monitoring te komen die inzicht biedt in het functioneren van de Goudse detailhandelstructuur.
De gemeente vroeg AnalyZus hiervoor de inhoudelijke basis te leggen. Samen met betrokkenen vanuit de gemeente en de verschillende winkelgebieden brachten we allereerst de belangrijkste doelen van de winkelgebieden in beeld en vertaalden deze naar relevante indicatoren (kpi’s). Daarbij stelden we ons steeds de vraag: Waar gaan deze inzichten ons mee helpen? Wat doen we als de cijfers laten zien dat we niet presteren zoals we willen? Deze vragen moeten stakeholders kunnen beantwoorden om de monitoring zinvol te maken. Monitoring is immers geen doel op zich maar het moet winkelgebieden helpen om te sturen. Daarom is het van groot belang dat winkelgebieden vooraf helder hebben wat de knoppen zijn waaraan ze kunnen draaien óm te sturen.
Vervolgens heeft AnalyZus een overzicht gemaakt van bronnen die in de gewenste inzichten kunnen voorzien en deze van diverse specificaties voorzien (zoals geografisch niveau, meetfrequentie, kostenindicatie ed.). Een groot deel van deze data was al beschikbaar binnen de gemeente Gouda (zoals bezoekersaantallen en -stromen van Resono) maar werd nog niet als zodanig ontsloten. Samen met het projectteam zijn we uiteindelijk gekomen tot een selectie van data om in een dashboard te presenteren en aan de winkelgebieden beschikbaar wil stellen. Op dit moment worden de (technische) mogelijkheden daartoe door de gemeente Gouda onderzocht.
De gemeente vroeg AnalyZus hiervoor de inhoudelijke basis te leggen. Samen met betrokkenen vanuit de gemeente en de verschillende winkelgebieden brachten we allereerst de belangrijkste doelen van de winkelgebieden in beeld en vertaalden deze naar relevante indicatoren (kpi’s). Daarbij stelden we ons steeds de vraag: Waar gaan deze inzichten ons mee helpen? Wat doen we als de cijfers laten zien dat we niet presteren zoals we willen? Deze vragen moeten stakeholders kunnen beantwoorden om de monitoring zinvol te maken. Monitoring is immers geen doel op zich maar het moet winkelgebieden helpen om te sturen. Daarom is het van groot belang dat winkelgebieden vooraf helder hebben wat de knoppen zijn waaraan ze kunnen draaien óm te sturen.
Vervolgens heeft AnalyZus een overzicht gemaakt van bronnen die in de gewenste inzichten kunnen voorzien en deze van diverse specificaties voorzien (zoals geografisch niveau, meetfrequentie, kostenindicatie ed.). Een groot deel van deze data was al beschikbaar binnen de gemeente Gouda (zoals bezoekersaantallen en -stromen van Resono) maar werd nog niet als zodanig ontsloten. Samen met het projectteam zijn we uiteindelijk gekomen tot een selectie van data om in een dashboard te presenteren en aan de winkelgebieden beschikbaar wil stellen. Op dit moment worden de (technische) mogelijkheden daartoe door de gemeente Gouda onderzocht.