Coronacrisis heeft blijvende impact op Kalverstraat

In opdracht van een moderetailer in de Kalverstraat deed AnalyZus onderzoek naar de impact van de coronacrisis op de populairste winkelstraat van ons land. Het huidig functioneren van de retail wordt vooral bepaald door de situatie omtrent het virus zelf en de maatregelen die door de overheid daaromtrent worden genomen. In het onderzoek keken we wat daarvan de directe gevolgen zijn (op het dieptepunt van de crisis lag het aantal passanten in de Kalverstraat evenals de hotelbezetting in Amsterdam op nog geen 10% van het niveau een jaar eerder) maar ook welke effecten hiervan de komende jaren nog verwacht kunnen worden.
Met de verwachting dat het aandeel online bestedingen (in de modebranche) structureel op een hoger niveau zal blijven liggen, zal de Kalverstraat blijvende impact ondervinden van deze crisis. In Amsterdam komt daar het stilvallen van de bezoekerseconomie nog eens bovenop. Met het feit dat een groot deel van de bezoekers van de Kalverstraat binnen- en buitenlandse toeristen zijn, is de ontwikkeling van het toerisme van groot belang voor het functioneren en het perspectief van de Kalverstraat. Met de verwachting van het NBTC dat de toeristische sector als geheel pas in 2024 hersteld zal zijn, zal ook deze ontwikkeling de komende jaren de Kalverstraat parten blijven spelen.
Het is dan ook onvermijdelijk dat de vraag naar winkelruimte in de Kalverstraat gaat afnemen. Een deel van de winkels zal haar deuren sluiten met toenemende leegstand tot gevolg. De Kalverstraat staat hierin niet op zich zelf. Ook andere delen van de binnenstad krijgen hiermee te maken. Hoewel een deel van de vraag op termijn zal herstellen, verwachten wij dat deze (zeker voor de modebranche) niet meer op het niveau zal komen van voor de crisis. In die zin ligt er voor Amsterdam (evenals voor andere binnensteden) een forse opgave om de komende jaren met elkaar te werken aan een nieuw perspectief en een nieuw evenwicht voor (dit deel van) de binnenstad.
AnalyZus, februari 2021.
Met de verwachting dat het aandeel online bestedingen (in de modebranche) structureel op een hoger niveau zal blijven liggen, zal de Kalverstraat blijvende impact ondervinden van deze crisis. In Amsterdam komt daar het stilvallen van de bezoekerseconomie nog eens bovenop. Met het feit dat een groot deel van de bezoekers van de Kalverstraat binnen- en buitenlandse toeristen zijn, is de ontwikkeling van het toerisme van groot belang voor het functioneren en het perspectief van de Kalverstraat. Met de verwachting van het NBTC dat de toeristische sector als geheel pas in 2024 hersteld zal zijn, zal ook deze ontwikkeling de komende jaren de Kalverstraat parten blijven spelen.
Het is dan ook onvermijdelijk dat de vraag naar winkelruimte in de Kalverstraat gaat afnemen. Een deel van de winkels zal haar deuren sluiten met toenemende leegstand tot gevolg. De Kalverstraat staat hierin niet op zich zelf. Ook andere delen van de binnenstad krijgen hiermee te maken. Hoewel een deel van de vraag op termijn zal herstellen, verwachten wij dat deze (zeker voor de modebranche) niet meer op het niveau zal komen van voor de crisis. In die zin ligt er voor Amsterdam (evenals voor andere binnensteden) een forse opgave om de komende jaren met elkaar te werken aan een nieuw perspectief en een nieuw evenwicht voor (dit deel van) de binnenstad.
AnalyZus, februari 2021.