Marktonderzoek
Ondernemers en bedrijven hebben vaak het idee dat ze weten wie hun (potentiële) klanten zijn, waar ze vandaan komen en wat hen beweegt. Toch blijkt het in de praktijk vaak anders te liggen en laten organisaties - door het ontbreken van goede marktkennis - kansen liggen. Met een marktonderzoek kan haarscherp zichtbaar worden gemaakt waar deze kansen liggen.
Vaak beschikken organisaties zelf al over een belangrijke bron van informatie (bijvoorbeeld een klantendatabase). Daarnaast beschikt AnalyZus zelf over verschillende databases met marktinformatie. De kunst is om deze informatie te ontsluiten, te analyseren en te vertalen naar relevante marktkennis. De afgelopen jaren deed AnalyZus dit o.a. voor:
Als de beschikbare data onvoldoende aanknopingspunten bieden, kan een (online, telefonische of schriftelijke) enquête worden ingezet. Dit doen wij bijvoorbeeld voor het inzichtelijk maken van:
Voor het veldwerk (de feitelijke uitvoering van de enquête) werken wij veelal samen met een gespecialiseerd bureau. AnalyZus vraagt hiervoor diverse offertes aan zodat wij u de beste kwaliteit voor de beste prijs kunnen bieden. AnalyZus blijft voor de opdrachtgever het aanspreekpunt en coördineert het project van A tot Z. Door op deze manier te werken, nemen wij onze klanten werk uit handen en kunnen wij garanderen dat de juiste expertise door de juiste partij wordt ingebracht.
Vaak beschikken organisaties zelf al over een belangrijke bron van informatie (bijvoorbeeld een klantendatabase). Daarnaast beschikt AnalyZus zelf over verschillende databases met marktinformatie. De kunst is om deze informatie te ontsluiten, te analyseren en te vertalen naar relevante marktkennis. De afgelopen jaren deed AnalyZus dit o.a. voor:
- Lokale banken: marktonderzoek (o.a. op basis van klantgegevens van de bank) dat concrete aanknopingspunten biedt voor acquisitie en gerichte marketing onder nieuwe doelgroepen.
- Opticiens: een analyse van de gegevens uit het geautomatiseerde kassasysteem laat zien waar en onder welke doelgroep het marktaandeel vergroot kan worden.
- Scholen: met behulp van diverse databronnen bieden wij inzicht in de marktpositie en vooruitzichten van scholen en onderwijsinstellingen.
Als de beschikbare data onvoldoende aanknopingspunten bieden, kan een (online, telefonische of schriftelijke) enquête worden ingezet. Dit doen wij bijvoorbeeld voor het inzichtelijk maken van:
- Klanttevredenheid (voor winkels en winkelformules)
- Oudertevredenheid (voor scholen en schoolbesturen)
- Koopgedrag, bezoekmotieven en de beoordeling van winkelgebieden (voor gemeenten en vastgoedeigenaren)
- Et cetera.
Voor het veldwerk (de feitelijke uitvoering van de enquête) werken wij veelal samen met een gespecialiseerd bureau. AnalyZus vraagt hiervoor diverse offertes aan zodat wij u de beste kwaliteit voor de beste prijs kunnen bieden. AnalyZus blijft voor de opdrachtgever het aanspreekpunt en coördineert het project van A tot Z. Door op deze manier te werken, nemen wij onze klanten werk uit handen en kunnen wij garanderen dat de juiste expertise door de juiste partij wordt ingebracht.
Ter inspiratie