Marktanalyse kleine basisscholen
Op 19 juni heeft AnalyZus de resultaten gepresenteerd van het marktonderzoek dat ze heeft uitgevoerd in opdracht van de Stichting Salto in Eindhoven. Met 22 basisscholen en twee scholen voor speciaal basisonderwijs is Salto een grote speler in het Eindhovense onderwijsveld. Zes scholen bevinden zich qua leerlingenaantal echter onder de Eindhovense opheffingsnorm van 174 leerlingen. Om een goed onderbouwde keuze te kunnen maken over de toekomst van deze scholen, heeft Salto aan AnalyZus gevraagd een onderzoek uit te voeren naar het toekomstperspectief van de zes scholen.
Door middel van een ruimtelijk-economische analyse van het basisonderwijs in Eindhoven heeft AnalyZus in beeld gebracht hoe de concurrentiepositie van deze scholen zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en hoe het draagvlak van de scholen zich in de toekomst naar verwachting gaat ontwikkelen. Daarnaast is door middel van een marktonderzoek inzicht verkregen in de achtergrond van de positionering van deze scholen. Hiervoor is onder meer een enquête uitgezet onder de ouders in het voedingsgebied van de scholen. In de enquête is aandacht besteed aan de schoolkeuzemotieven en tevredenheid van de ouders en aan het imago van de betreffende kleine scholen van Salto.
Met de onderzoeksresultaten wordt Salto in staat gesteld gefundeerde keuzes te maken omtrent de toekomst van de zes scholen. Volgens de voorzitter van het College van Bestuur van Salto heeft het onderzoek van AnalyZus hiervoor ‘meer dan meerwaarde’ gehad.
Door middel van een ruimtelijk-economische analyse van het basisonderwijs in Eindhoven heeft AnalyZus in beeld gebracht hoe de concurrentiepositie van deze scholen zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en hoe het draagvlak van de scholen zich in de toekomst naar verwachting gaat ontwikkelen. Daarnaast is door middel van een marktonderzoek inzicht verkregen in de achtergrond van de positionering van deze scholen. Hiervoor is onder meer een enquête uitgezet onder de ouders in het voedingsgebied van de scholen. In de enquête is aandacht besteed aan de schoolkeuzemotieven en tevredenheid van de ouders en aan het imago van de betreffende kleine scholen van Salto.
Met de onderzoeksresultaten wordt Salto in staat gesteld gefundeerde keuzes te maken omtrent de toekomst van de zes scholen. Volgens de voorzitter van het College van Bestuur van Salto heeft het onderzoek van AnalyZus hiervoor ‘meer dan meerwaarde’ gehad.