Marktonderzoek en consumentengedrag
Wil je als organisatie je concurrentiepositie verstevigen dan heb je kennis nodig over de (lokale of regionale) markt waarin je actief bent. Wie zijn je (potentiële) klanten, waar komen ze vandaan, wat beweegt hen? En welke plek nemen je concurrenten in? Een marktonderzoek legt deze informatie bloot en laat zien waar kansen liggen om de marktpositie van uw organisatie te verstevigen.
In een marktonderzoek van AnalyZus kijken we in de eerste plaats welke informatie bij de organisatie zelf beschikbaar is (bijvoorbeeld een klantendatabase). Wij koppelen deze data aan andere databronnen, analyseren de gegevens en vertalen dit vervolgens naar commerciële kansen voor uw organisatie. De afgelopen jaren deden wij dit onder andere voor:
Als de beschikbare data onvoldoende aanknopingspunten bieden, kan een (online, telefonische of schriftelijke) enquête worden ingezet. Dit doen wij bijvoorbeeld voor het inzichtelijk maken van:
Voor het veldwerk (de feitelijke uitvoering van de enquête) werken wij veelal samen met een gespecialiseerd bureau. AnalyZus vraagt hiervoor diverse offertes aan zodat wij u de beste kwaliteit voor de beste prijs kunnen bieden. AnalyZus blijft voor de opdrachtgever het aanspreekpunt en coördineert het project van A tot Z. Door op deze manier te werken, nemen wij onze klanten werk uit handen en kunnen wij garanderen dat de juiste expertise door de juiste partij wordt ingebracht.
In een marktonderzoek van AnalyZus kijken we in de eerste plaats welke informatie bij de organisatie zelf beschikbaar is (bijvoorbeeld een klantendatabase). Wij koppelen deze data aan andere databronnen, analyseren de gegevens en vertalen dit vervolgens naar commerciële kansen voor uw organisatie. De afgelopen jaren deden wij dit onder andere voor:
- Financiële instellingen: marktonderzoek (o.a. op basis van klantgegevens van banken) dat concrete aanknopingspunten biedt voor acquisitie en gerichte marketing onder nieuwe doelgroepen.
- Opticiens: een analyse van de gegevens uit het geautomatiseerde kassasysteem laat zien waar en onder welke doelgroep het marktaandeel vergroot kan worden.
- Onderwijs: met behulp van diverse databronnen bieden wij inzicht in de marktpositie en vooruitzichten van scholen en onderwijsinstellingen.
Als de beschikbare data onvoldoende aanknopingspunten bieden, kan een (online, telefonische of schriftelijke) enquête worden ingezet. Dit doen wij bijvoorbeeld voor het inzichtelijk maken van:
- Klanttevredenheid (voor winkels en winkelformules)
- Oudertevredenheid (voor scholen en schoolbesturen)
- Koopgedrag, bezoekmotieven en de beoordeling van winkelgebieden (voor gemeenten en vastgoedeigenaren)
- Et cetera.
Voor het veldwerk (de feitelijke uitvoering van de enquête) werken wij veelal samen met een gespecialiseerd bureau. AnalyZus vraagt hiervoor diverse offertes aan zodat wij u de beste kwaliteit voor de beste prijs kunnen bieden. AnalyZus blijft voor de opdrachtgever het aanspreekpunt en coördineert het project van A tot Z. Door op deze manier te werken, nemen wij onze klanten werk uit handen en kunnen wij garanderen dat de juiste expertise door de juiste partij wordt ingebracht.
Ter inspiratie