AnalyZus voor het onderwijs
Het onderwijs staat voor grote veranderingen. Zes van de tien basisscholen krijgt de komende jaren te maken met een (verdere) daling van het aantal leerlingen. Als gevolg van deze leerlingendaling en door bezuinigingen hebben scholen te maken met krimpende budgetten. Ondertussen verandert onze economie, maatschappij en arbeidsmarkt waarmee de eisen die aan het onderwijs worden gesteld, veranderen. Scholen zullen daarom nu meer dan ooit hun positie onder de loep moeten nemen en zich moeten beraden op hun toekomstperspectief. Hierbij is het van groot belang dat de besturen over de juiste informatie beschikken. Informatie waarmee ze op tijd kunnen anticiperen op ontwikkelingen en een strategisch beleid kunnen voeren op de toekomst van hun scholen.
Draagvlakanalyses
AnalyZus voorziet scholen en schoolbesturen van deze informatie. Daarbij kijken wij in de eerste plaats naar naar (de ontwikkeling van) het draagvlak van de scholen (in aantal leerlingen) en de ontwikkeling van de concurrentiepositie ten opzichte van andere scholen in de omgeving. Daarbij worden vragen beantwoord zoals:
Marktonderzoek
Om meer grip te krijgen op de redenen/oorzaken van het functioneren van de school, voeren wij marktonderzoek uit. Het gaat dan bijvoorbeeld om:
AnalyZus heeft hiermee al een groot aantal basisscholen in ons land voorzien van vernieuwende en vaak verrassende kennis. We laten zien waar het goed gaat of juist niet en waar de kansen liggen. Dit biedt scholen houvast bij het maken van strategische keuzes rondom bijvoorbeeld huisvesting, profilering en de inhoudelijke vormgeving van het onderwijs. De opdrachtgevers van AnalyZus geven - zonder uitzondering - aan, dat het onderzoek van grote toegevoegde waarde is geweest en dat ze blijven terugvallen op de inzichten die het onderzoek van AnalyZus heeft opgeleverd.
Veel van de studies die wij voor het onderwijs uitvoeren zijn niet openbaar en kunnen wij daarom niet publiceren. Wilt u meer weten over de mogelijkheden, neem dan even contact met ons op. Wij vertellen u er graag meer over.
Draagvlakanalyses
AnalyZus voorziet scholen en schoolbesturen van deze informatie. Daarbij kijken wij in de eerste plaats naar naar (de ontwikkeling van) het draagvlak van de scholen (in aantal leerlingen) en de ontwikkeling van de concurrentiepositie ten opzichte van andere scholen in de omgeving. Daarbij worden vragen beantwoord zoals:
- Hoe heeft het marktaandeel van uw school zich de afgelopen jaren ontwikkeld?
- Volgt het aantal leerlingen de omvang van de basisgeneratie in het voedingsgebied?
- Uit welke wijken wint of verliest u leerlingen? En tot koste/gunste van welke scholen?
- Hoe gaat de basisgeneratie in uw voedingsgebied zich de komende jaren ontwikkelen?
- Wat betekent dit voor het aantal leerlingen en het marktaandeel van uw school?
Marktonderzoek
Om meer grip te krijgen op de redenen/oorzaken van het functioneren van de school, voeren wij marktonderzoek uit. Het gaat dan bijvoorbeeld om:
- Oudertevredenheidsonderzoek
- Imago-onderzoek (waarmee duidelijk wordt hoe ouders van niet-leerlingen over uw school denken)
- Schoolkeuzeonderzoek (dat inzicht biedt in de beweegredenen van leerlingen en ouders in hun schoolkeuze)
- Haalbaarheidsonderzoek (bv. voor de implementatie van een nieuw onderwijsconcept)
AnalyZus heeft hiermee al een groot aantal basisscholen in ons land voorzien van vernieuwende en vaak verrassende kennis. We laten zien waar het goed gaat of juist niet en waar de kansen liggen. Dit biedt scholen houvast bij het maken van strategische keuzes rondom bijvoorbeeld huisvesting, profilering en de inhoudelijke vormgeving van het onderwijs. De opdrachtgevers van AnalyZus geven - zonder uitzondering - aan, dat het onderzoek van grote toegevoegde waarde is geweest en dat ze blijven terugvallen op de inzichten die het onderzoek van AnalyZus heeft opgeleverd.
Veel van de studies die wij voor het onderwijs uitvoeren zijn niet openbaar en kunnen wij daarom niet publiceren. Wilt u meer weten over de mogelijkheden, neem dan even contact met ons op. Wij vertellen u er graag meer over.