Naar een zuivere waarneming van de prestaties van winkelgebieden
Het perspectief van winkelgebieden en het effect van ruimtelijke ontwikkelingen wordt vastgesteld op basis van ruimtelijk-economisch onderzoek. Niet alle benodigde lokale data hiervoor is echter beschikbaar, toereikend of actueel. Daarbij werken verschillen in meetmethodes en bronnen ook verschillen in interpretatie in de hand. Op initiatief van Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) is een position paper opgesteld. Hierin wordt gepleit voor een landelijk dashboard met feitelijke en relevante data en indicatoren op lokaal en regionaal niveau.
In het position paper ‘Naar een zuivere waarneming van prestaties van winkelgebieden’, wordt een aantal aanbevelingen gedaan voor een andere wijze van dataverzameling: niet per provincie of gemeente, maar landelijk en met meer gebruik van bestaande én nieuwe databronnen.
Het paper is in opdracht van DNWS opgesteld door Anouk Smeltink van AnalyZus. “In de eerste plaats zou de omzet van winkelgebieden bij de bron moeten worden gemeten”, stelt Smeltink. Ze noemt als voorbeeld de registraties bij het CBS en de Kamer van Koophandel en financiële instellingen die hier interessant voor kunnen zijn. “Koopstromenonderzoeken kunnen dan worden ingezet om de kooporiëntatie in beeld te brengen, het verzorgingsgebied en de concurrentiepositie te bepalen en daarmee het effect van demografische ontwikkelingen op het draagvlak in beeld te brengen.”
In het paper staat ook het advies om op zoek te gaan naar nieuwe innovatieve bronnen en nieuwe manieren om data te verzamelen en te koppelen. Dat geldt niet alleen voor het meten van economische prestaties, maar ook voor andere variabelen, zoals prestaties van andere branches en lokale of regionale cijfers over de online bestedingen. “Het draait bij een winkelgebied niet meer alleen om de bestedingen, maar veel meer om het onderscheidend vermogen en de functie van het gebied als geheel”, aldus Smeltink. “Daarom kunnen ook gegevens over voorzieningen zoals zorg, wonen, horeca en cultuur in winkelgebieden van meerwaarde zijn.”
Smeltink onderstreept daarnaast het belang om data collectief en op landelijk niveau in een dashboard te verzamelen en te monitoren. Zo wordt het mogelijk om regionale patronen te onderscheiden en ontstaat een gefundeerde basis voor betere prognoses. “Het streven is een zuivere waarneming van winkelgebiedsprestaties, zodat beleidskeuzes worden gemaakt op basis van feiten en onderbouwde veronderstellingen.”
DNWS schaart zich volledig achter het advies in het paper. “We roepen experts op om op basis van de aanbevelingen een goede discussie te gaan voeren”, reageert Sietske van der Linden, algemeen coördinator van DNWS. DNWS voorziet een grote behoefte aan een landelijk dashboard met daarin goede en relevante data en indicatoren, die de feitelijke prestaties en het draagvlak van winkelgebieden inzichtelijk maken. “Nu de coronacrisis winkelgebieden hard treft, is het wenselijk om in versneld tempo de (overlevings)kansen van een winkelgebied in kaart te brengen,” zegt Van der Linden. Zij roept stakeholders dan ook op om gezamenlijk te werken aan de ontwikkeling van het dashboard. “Als kennisplatform bieden we iedereen die wil meedenken of hier een bijdrage aan wil leveren graag de ruimte.”
Klik hier om het position paper te downloaden.
Het position paper is in opdracht van DNWS opgesteld door Anouk Smeltink van AnalyZus, tevens expert bij DNWS, onder begeleiding van DNWS, INretail, BRO en Shift Advisor.
Neem voor meer informatie contact op met DNWS:
Sietske van der Linden – algemeen coördinator
[email protected]
06 6 532 999 18
Bron: Persbericht Platform de Nieuwe Winkelstraat (10 april 2020)
In het position paper ‘Naar een zuivere waarneming van prestaties van winkelgebieden’, wordt een aantal aanbevelingen gedaan voor een andere wijze van dataverzameling: niet per provincie of gemeente, maar landelijk en met meer gebruik van bestaande én nieuwe databronnen.
Het paper is in opdracht van DNWS opgesteld door Anouk Smeltink van AnalyZus. “In de eerste plaats zou de omzet van winkelgebieden bij de bron moeten worden gemeten”, stelt Smeltink. Ze noemt als voorbeeld de registraties bij het CBS en de Kamer van Koophandel en financiële instellingen die hier interessant voor kunnen zijn. “Koopstromenonderzoeken kunnen dan worden ingezet om de kooporiëntatie in beeld te brengen, het verzorgingsgebied en de concurrentiepositie te bepalen en daarmee het effect van demografische ontwikkelingen op het draagvlak in beeld te brengen.”
In het paper staat ook het advies om op zoek te gaan naar nieuwe innovatieve bronnen en nieuwe manieren om data te verzamelen en te koppelen. Dat geldt niet alleen voor het meten van economische prestaties, maar ook voor andere variabelen, zoals prestaties van andere branches en lokale of regionale cijfers over de online bestedingen. “Het draait bij een winkelgebied niet meer alleen om de bestedingen, maar veel meer om het onderscheidend vermogen en de functie van het gebied als geheel”, aldus Smeltink. “Daarom kunnen ook gegevens over voorzieningen zoals zorg, wonen, horeca en cultuur in winkelgebieden van meerwaarde zijn.”
Smeltink onderstreept daarnaast het belang om data collectief en op landelijk niveau in een dashboard te verzamelen en te monitoren. Zo wordt het mogelijk om regionale patronen te onderscheiden en ontstaat een gefundeerde basis voor betere prognoses. “Het streven is een zuivere waarneming van winkelgebiedsprestaties, zodat beleidskeuzes worden gemaakt op basis van feiten en onderbouwde veronderstellingen.”
DNWS schaart zich volledig achter het advies in het paper. “We roepen experts op om op basis van de aanbevelingen een goede discussie te gaan voeren”, reageert Sietske van der Linden, algemeen coördinator van DNWS. DNWS voorziet een grote behoefte aan een landelijk dashboard met daarin goede en relevante data en indicatoren, die de feitelijke prestaties en het draagvlak van winkelgebieden inzichtelijk maken. “Nu de coronacrisis winkelgebieden hard treft, is het wenselijk om in versneld tempo de (overlevings)kansen van een winkelgebied in kaart te brengen,” zegt Van der Linden. Zij roept stakeholders dan ook op om gezamenlijk te werken aan de ontwikkeling van het dashboard. “Als kennisplatform bieden we iedereen die wil meedenken of hier een bijdrage aan wil leveren graag de ruimte.”
Klik hier om het position paper te downloaden.
Het position paper is in opdracht van DNWS opgesteld door Anouk Smeltink van AnalyZus, tevens expert bij DNWS, onder begeleiding van DNWS, INretail, BRO en Shift Advisor.
Neem voor meer informatie contact op met DNWS:
Sietske van der Linden – algemeen coördinator
[email protected]
06 6 532 999 18
Bron: Persbericht Platform de Nieuwe Winkelstraat (10 april 2020)