In navolging van het het marktonderzoek dat wij in 2021 uitvoerden voor Stichting Primair Openbaar Onderwijs Ede (Proominent), heeft AnalyZus opnieuw de positie van het openbaar basisonderwijs in Ede tegen het licht gehouden. Proominent heeft elf openbare basisscholen (met twaalf vestigingen) in Ede. Ede is een groeigemeente wat gunstige perspectieven voor het basisonderwijs met zich meebrengt. Ede kenmerkt zich ook door een relatief sterke vertegenwoordig van huishoudens met een religieuze achtergrond. Dit maakt dat ruim 60% van de basisschoolleerlingen in Ede naar het protestants-christelijk of reformatorisch onderwijs gaat. Lees verder >> Stichting Vaart in Assen liet in 2023 een onderzoek uitvoeren naar openingstijden in de binnenstad van Assen. Het doel van het onderzoek was om te achterhalen wat consumenten en retailers vinden van de openingstijden in Assen, specifiek de koopavond en koopzondag. Om concrete vervolgacties te kunnen formuleren, vroeg Vaart in Assen aan AnalyZus de onderzoeksresultaten te verdiepen en van een nadere beschouwing te voorzien. AnalyZus voerde onder andere verdiepende analyses uit op de reeds beschikbare enquêteresultaten. Hierbij besteedden we onder andere aandacht aan het koopgedrag en de voorkeuren van specifieke doelgroepen. De analyses hebben geleid tot een handzame notitie waarin AnalyZus concrete aanbevelingen doet richting de toekomst van de koopzondag en koopavond in de Assense binnenstad. AnalyZus helpt centrumgebieden in het vertalen van data naar relevante kennis en beleidsinformatie. In mijn recente blog laat ik zien wat nodig is om bezoekersdata echt van waarde te laten zijn voor je centrumgebied. Een van de zaken die hiervoor relevant is, is het verrijken van de data met lokale kennis over de omstandigheden ter plaatse. Dit maakt het mogelijk de inzichten in de juiste context te plaatsen en te duiden. Een van de organisaties voor wie AnalyZus dat deed is Binnenstad Management Tilburg (BMT). Binnen BMT wordt met bewoners, horeca, retail, vastgoedeigenaren, cultuur en gemeente samengewerkt aan een aantrekkelijke binnenstad. Om de effecten daarvan op bezoekersaantallen te monitoren maakt BMT gebruik van het datadashboard Digitwin van Argaleo. In opdracht van Argaleo stelde AnalyZus maandelijks een bezoekersrapportage op waarin bezoekersaantallen onder andere werden gekoppeld aan weeromstandigheden, evenementen en locatie specifieke kenmerken. Deze verrijking biedt grip op het functioneren van de binnenstad en geeft BMT concrete handvatten om te sturen op de gewenste ontwikkeling daarvan. Data speelt een steeds grotere rol in de aansturing van winkelgebieden. Ook dienen zich steeds meer bronnen aan die hierin van waarde kunnen zijn. Veel centrumgebieden worstelen met de vraag welke data echt van belang zijn, welke bron of leverancier ze hiervoor het beste kunnen gebruiken en vooral hoe ze de data vervolgens kunnen benutten en toepassen. In dit blog neem ik je mee in de mogelijkheden en hoe je hierin keuzes kunt maken. Uitgangspunt daarbij is om de data in te zetten waarvoor ze bedoeld zijn, ze niet op de plank te laten liggen en ze daarmee écht van waarde te laten zijn. Lees verder >> In opdracht van de Rekenkamer Enschede hebben Roots Beleidsadvies en AnalyZus een onderzoek uitgevoerd naar het Enschedese beleid dat is gericht op de versterking van het economisch vestigingsklimaat. De analyse richtte zich op de periode 2016-2022 en maakte onderscheid ntussen enerzijds de winkellocaties en (een deel van) het mkb en anderzijds de bedrijventerreinen en kantoorlocaties als concentratiegebieden van startups, hightechbedrijven, grootschalige activiteiten en zware industrie. De uitkomsten van het onderzoek worden onder andere benut voor de actualisatie van de economische visie zoals die door het College van B&W is aangekondigd. Lees verder >> Sinds februari is Anouk voor twee dagen per week op inhuurbasis werkzaam voor het Mulier Instituut. Het Mulier Instituut doet onderzoek gericht op beleid ter bevordering van sportdeelname en versterking van de sportsector. Anouk richt zich hierbij specifiek op accommodatievraagstukken. In opdracht van gemeenten onderzoekt ze in hoeverre het aanbod van sportaccommodaties voldoet aan de huidige en toekomstige vraag. Voor AnalyZus een vertrouwde aanpak in een nieuwe tak van "sport". Voor meer informatie zie de website van het Mulier Instituut. Het FSP en de Toerisme Alliantie Friesland (TAF) hebben de handen ineengeslagen om de Friese gastvrijheidssector in beeld te brengen. Het FSP vroeg AnalyZus onderzoek te doen naar het huidig functioneren van de sector, de rol die maatschappelijke thema’s hierin spelen en de ondersteuningsbehoefte die bedrijven daarbij hebben van de TAF. De deelnemende ondernemers in het onderzoek zijn over het algemeen de coronacrisis weer te boven gekomen en zijn positief over het functioneren van de onderneming. Lees verder >> In de evaluatiekrant ‘Bouwen aan Beweging’ staan de resultaten van een uitgebreide evaluatie van het programma Ruimte, Wonen, Retail van de provincie Overijssel. Samen met een onderzoeker van de provincie Overijssel schreef AnalyZus hiervoor het hoofdartikel. Daarvoor hielden we gesprekken met ruim vijftig ambtenaren, programmamanagers, accounthouders en bestuurders van gemeenten en centrummanagers uit heel Overijssel bevraagd, plus een aantal betrokkenen van de Provincie Overijssel zelf. Daarnaast putten we uit verschillende lerende evaluaties en monitors die de afgelopen jaren op initiatief van de Stadsbeweging zijn uitgevoerd. Lees verder >> De afgelopen jaren heeft Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) in verschillende projecten aandacht besteed aan klantdata. Zo werd in 2020 het position paper ‘Naar een zuivere waarneming van winkelgebiedsprestaties’ (AnalyZus, april 2020) gepubliceerd en werd een jaar later het rapport 'Klantdata voor winkelgebieden' (HvA, juni 2021) uitgebracht. Om deze initiatieven naar een volgende fase te brengen hebben DNWS en Retail Insiders de handschoen opgepakt en uitgezocht welke bronnen concrete mogelijkheden bieden voor het monitoren van de omzet in binnensteden. Lees verder >> Op 9 november jl. presenteerde de rekenkamer Venlo de resultaten van het onderzoek naar de aanpak van de leegstand in de Venlose binnenstad. De rekenkamer stelt vast dat de gemeente in de vorige coalitieperiode voortvarend werk heeft gemaakt van de leegstand. De leegstand is gedaald, al hebben daar ook andere factoren aan bijgedragen, zoals de economische ontwikkeling en de vraag naar woningen. Er zijn echter ook zorgen: het centrum draait in economisch opzicht nog niet op het niveau van vóór corona, en de vraag is wat de gevolgen zijn van de afbouw van de coronasteun en het kwakkelende consumentenvertrouwen. Lees verder >> Zoals veel gemeenten stelde ook de gemeente Gouda zich de vraag hoe zij de prestaties van de winkelgebieden in haar gemeente kan monitoren. Op dit terrein vinden veel innovaties plaats. Steeds meer nieuwe bronnen voor bijvoorbeeld het meten van passanten of omzetten dienen zich aan. Gemeente Gouda vroeg zich af welke bronnen er zijn, welke mogelijkheden ze bieden en wat de voor- en nadelen ervan zijn. Uiteindelijk hoopt de gemeente hiermee tot een effectieve monitoring te komen die inzicht biedt in het functioneren van de Goudse detailhandelstructuur. De gemeente vroeg AnalyZus hiervoor de inhoudelijke basis te leggen. Lees verder >> Met het einde van de pandemie in zicht vroeg de provincie Gelderland aan I&O Research om een modelmatige schatting te maken van de ontwikkeling van het functioneren van de centrale winkelgebieden in Gelderland. Het doel was om naast de impact van de ontwikkelingen tijdens de crisis, te kijken naar het herstelvermogen van de winkelgebieden. Onder de vlag van I&O Research vertaalde Anouk relevante trends en ontwikkelingen (o.a. uit het recente Koopstromenonderzoek Randstad en Noord-Brabant) naar de centrale winkelgebieden in heel Gelderland. Lees verder >> Met het KSO2021 is er een schat aan informatie beschikbaar gekomen voor winkelgebiedsprofessionals. Het mooie van koopstromenonderzoek is dat het vanuit verschillende invalshoeken naar winkelgebieden kijkt. Waar veel andere bronnen beperkt zijn tot óf het meten van omzet óf het gedrag en de typering van consument, worden deze in het KSO gecombineerd. Voor de juiste selectie en toepassing van deze enorme hoeveelheid data en indicatoren geeft Anouk in deze blog een aantal tips mee. Lees verder op de website van Platform de Nieuwe Winkelstraat >> Op 17 februari zijn de resultaten van het Koopstromenonderzoek 2021 gepresenteerd, het grootste koopstromenonderzoek in Nederland ooit. In dit consumentenonderzoek onderzocht AnalyZus onder de vlag van I&O Research samen met BRO en Bureau Stedelijke Planning het koopgedrag van consumenten en het functioneren van centrum- en winkelgebieden in de Randstad, Noord-Brabant, Rivierenland en een deel van Flevoland. Lees verder >> Vrijwel direct na het ingaan van de eerste lockdown heeft de Stadsbeweging (sinds 2019 onderdeel van het programma Ruimte - Wonen - Retail van de provincie Overijssel) een bestaande subsidieregeling voor stadsarrangementen beschikbaar gesteld voor crisisarrangementen. Hiermee wilde de provincie Overijssel gemeenten en de lokale retail- en horecaondernemers ondersteunen bij het treffen van crisismaatregelen en bij de voorbereiding op het moment dat de lockdownmaatregelen weer zouden versoepelen. De Stadsbeweging vond het belangrijk om de ervaringen met het bestrijden van de crisis in de binnensteden te verzamelen en vroeg AnalyZus om samen met een onderzoeker van de provincie een lerende evaluatie uit te voeren. In de periode van december 2020 t/m juni 2021 volgden we vijf Overijsselse winkelgebieden in hun crisisaanpak. De resultaten beschreven we in vijf portretten die laten zien wat wel en niet heeft gewerkt en wat succesfactoren en valkuilen zijn ten aanzien van de crisisbestendigheid van winkelgebieden. Download hier de volledige rapportage. |