Ondernemers in de Friese gastvrijheidssector positief over toekomst
Een ruime meerderheid van de ondernemers in de gastvrijheidssector ervaart zijn of haar welzijn als (heel) goed (77%). Ook zijn zij positief over het functioneren van de onderneming (81%). Zo’n 7% van de ondernemers geeft aan zijn of haar welbevinden als slecht te ervaren. Dit blijkt uit onderzoek dat AnalyZus in samenwerking met het FSP in opdracht van de Toerisme Alliantie Fryslân (TAF) heeft uitgevoerd naar het welbevinden van ondernemers in de gastvrijheidseconomie.
De deelnemende ondernemers in het onderzoek zijn over het algemeen de coronacrisis weer te boven gekomen. Zo’n 52% geeft aan dat de omzet tussen 2019 (voor de coronacrisis) en 2022 (na de coronacrisis) is verbeterd. Bij zo’n 44% van de ondernemers vertaalt zich dit ook door in een verbetering van de financiële situatie. Hoewel het aandeel dat aangeeft dat hun omzet is verslechterd in de minderheid is, gaat het nog steeds om 17%. Het gaat dan voornamelijk om ondernemers met een hotel (40%) of restaurant (37%). In totaal verwacht zo’n 20% van de ondernemers dat zijn of haar financiële positie in de komende jaren nog verslechtert, de rest gaat er vanuit dat deze gelijk blijft of verbetert.
Ondernemers in de gastvrijheidssector zien de grootste bedreigingen voor hun onderneming in de oplopende bedrijfskosten, economische ontwikkelingen en het personeelstekort. Kansen zien ze vooral in verduurzaming (45%), het aantrekken van nieuwe doelgroepen (36%) en samenwerking met overheid, onderwijs en bedrijfsleven (30%). Dit sluit ook grotendeels aan bij de aandacht die deze maatschappelijke thema’s krijgen in de bedrijfsvoering. Naast aandacht in de bedrijfsvoering voor de arbeidsomstandigheden voor het eigen personeel, is er ook veel aandacht voor energiebesparing en energietransitie (duurzame energie). Voor de laatste twee genoemde thema’s is de ondersteuningsbehoefte van de ondernemers het hoogst.
Lees hier het volledige onderzoeksrapport.
De deelnemende ondernemers in het onderzoek zijn over het algemeen de coronacrisis weer te boven gekomen. Zo’n 52% geeft aan dat de omzet tussen 2019 (voor de coronacrisis) en 2022 (na de coronacrisis) is verbeterd. Bij zo’n 44% van de ondernemers vertaalt zich dit ook door in een verbetering van de financiële situatie. Hoewel het aandeel dat aangeeft dat hun omzet is verslechterd in de minderheid is, gaat het nog steeds om 17%. Het gaat dan voornamelijk om ondernemers met een hotel (40%) of restaurant (37%). In totaal verwacht zo’n 20% van de ondernemers dat zijn of haar financiële positie in de komende jaren nog verslechtert, de rest gaat er vanuit dat deze gelijk blijft of verbetert.
Ondernemers in de gastvrijheidssector zien de grootste bedreigingen voor hun onderneming in de oplopende bedrijfskosten, economische ontwikkelingen en het personeelstekort. Kansen zien ze vooral in verduurzaming (45%), het aantrekken van nieuwe doelgroepen (36%) en samenwerking met overheid, onderwijs en bedrijfsleven (30%). Dit sluit ook grotendeels aan bij de aandacht die deze maatschappelijke thema’s krijgen in de bedrijfsvoering. Naast aandacht in de bedrijfsvoering voor de arbeidsomstandigheden voor het eigen personeel, is er ook veel aandacht voor energiebesparing en energietransitie (duurzame energie). Voor de laatste twee genoemde thema’s is de ondersteuningsbehoefte van de ondernemers het hoogst.
Lees hier het volledige onderzoeksrapport.