Collectieve omzetmonitoring centrumgebieden
De afgelopen jaren heeft Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) in verschillende projecten aandacht besteed aan klantdata. Zo werd in 2020 het position paper ‘Naar een zuivere waarneming van winkelgebiedsprestaties’ (AnalyZus, april 2020) gepubliceerd en werd een jaar later het rapport 'Klantdata voor winkelgebieden' (HvA, juni 2021) uitgebracht.
In het eerstgenoemde rapport wordt een aantal aanbevelingen gedaan om het monitoren van winkelgebiedsprestaties anders te organiseren en hierbij meer van innovatieve data en bronnen gebruik te maken. Daaropvolgend deed de Hogeschool van Amsterdam onderzoek naar het gebruik van klantdata voor het monitoren van winkelgebiedsprestaties en kwam daarbij onder meer tot de volgende constateringen:
Om deze initiatieven naar een volgende fase te brengen hebben DNWS en Retail Insiders de handschoen opgepakt en uitgezocht welke bronnen concrete mogelijkheden bieden voor het monitoren van de omzet in binnensteden. Er is specifiek gekozen voor ‘omzet’ omdat dit een van de belangrijkste, zo niet de belangrijkste, indicator is om zicht te krijgen op het (economisch) functioneren van de winkelgebieden. Tegelijkertijd is dit een indicator waarbij zich steeds meer innovatie bronnen en meetmethodes aandienen waarbij stakeholders behoefte hebben aan inzicht in de geschiktheid daarvan.
In de door AnalyZus i.s.m. DNWS en Retail Insiders opgestelde notitie zetten we de diverse bronnen en methodes op een rij en laten we zien in hoeverre ze aanknopingspunten bieden om de omzet van (een collectief van) binnensteden te monitoren. De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een bronneninventarisatie, eigen ervaringen, gesprekken met dataleveranciers en een tweetal sessies met (potentiële) eindgebruikers. De notitie schetst in chronologische volgorde de stappen die tijdens het project zijn doorlopen, de inzichten die daarbij zijn opgehaald en sluit af met conclusies en aanbevelingen.
In het eerstgenoemde rapport wordt een aantal aanbevelingen gedaan om het monitoren van winkelgebiedsprestaties anders te organiseren en hierbij meer van innovatieve data en bronnen gebruik te maken. Daaropvolgend deed de Hogeschool van Amsterdam onderzoek naar het gebruik van klantdata voor het monitoren van winkelgebiedsprestaties en kwam daarbij onder meer tot de volgende constateringen:
- Centrummanagers en gemeentelijke ambtenaren hebben het idee dat ze allemaal het wiel aan het uitvinden zijn.
- Er is behoefte aan een ‘blauwdruk’ voor het lokaal meten van bezoekers, het bepalen van indicatoren en de ontsluitingsmogelijkheden.
- Er is behoefte aan een partij die meedenkt vanuit de steden.
Om deze initiatieven naar een volgende fase te brengen hebben DNWS en Retail Insiders de handschoen opgepakt en uitgezocht welke bronnen concrete mogelijkheden bieden voor het monitoren van de omzet in binnensteden. Er is specifiek gekozen voor ‘omzet’ omdat dit een van de belangrijkste, zo niet de belangrijkste, indicator is om zicht te krijgen op het (economisch) functioneren van de winkelgebieden. Tegelijkertijd is dit een indicator waarbij zich steeds meer innovatie bronnen en meetmethodes aandienen waarbij stakeholders behoefte hebben aan inzicht in de geschiktheid daarvan.
In de door AnalyZus i.s.m. DNWS en Retail Insiders opgestelde notitie zetten we de diverse bronnen en methodes op een rij en laten we zien in hoeverre ze aanknopingspunten bieden om de omzet van (een collectief van) binnensteden te monitoren. De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een bronneninventarisatie, eigen ervaringen, gesprekken met dataleveranciers en een tweetal sessies met (potentiële) eindgebruikers. De notitie schetst in chronologische volgorde de stappen die tijdens het project zijn doorlopen, de inzichten die daarbij zijn opgehaald en sluit af met conclusies en aanbevelingen.