Snel veranderend retaillandschap vereist ondernemen vanuit klantinzicht
De detailhandel staat onder druk. Ook de optiek-, de audiologie- en de juweliersbranche hebben het de afgelopen jaren niet makkelijk gehad. Wekelijks zo niet dagelijks, zien we nieuwsberichten passeren over failliete winkelketens en toenemende winkelleegstand. De markt is veranderd en de consument is veranderd. Maar zijn de winkels en het ondernemerschap wel voldoende mee veranderd?
Door het internet zijn vrijwel alle producten een commodity geworden: een consumptieartikel dat bij tientallen afnemers verkrijgbaar is. Consumenten maken hun winkelkeuze niet meer alleen op basis van wát je verkoopt (brillen, lenzen of zonnebrillen, duur of goedkoop) of hóe je het verkoopt (in een winkelpand of via een webshop) maar waaróm je het verkoopt (Bron: "Waarom winkelketens omvallen"). Succesvolle retailers weten waarom ze doen wat ze doen, dragen dit uit en weten daarmee consumenten te binden die zich met deze missie kunnen vereenzelvigen. Voor retailers is het belangrijk dat zij niet meer primair vanuit hun eigen aanbod van producten denken, maar vanuit een missie die aansluit bij de wensen en behoeften van hun doelgroep.
Maar wat is uw missie eigenlijk? Wat wilt u de klant meegeven behalve een nieuwe bril, gehoorapparaat of sieraad? Welke doelgroep spreekt u aan? Waar wonen deze mensen en wat interesseert ze? Wie kiest voor uw winkel en waarom? Hoe ervaren klanten uw winkel? Wat waarderen ze en wat stoort hen wellicht? AnalyZus helpt retailers deze vragen te beantwoorden zodat de ondernemer doelgerichter en klantgerichter kan gaan ondernemen. Bovendien kan dit klantinzicht relatief eenvoudig gegenereerd worden en hoeft het niet veel te kosten. Opticiens en audiciens hebben – ten opzichte van winkeliers in andere branches – immers het voordeel dat zij (behalve dat ze actief zijn in een groeimarkt…) veelal beschikken over een klantendatabase en over een geautomatiseerd kassasysteem. Door gebruik te maken van de aankoopgegevens, postcodes en mailadressen van uw klanten kan veel kennis over uw markt, doelgroep en klanten vergaard worden. Doe er uw voordeel mee! Want ondernemen vanuit klantinzicht verhoogt de effectiviteit van uw inspanningen en is misschien wel de belangrijkste stap om met uw winkel een plek te behouden in het snel veranderende retaillandschap.
Bron: Nieuwsbrief Optitrade (16/02/2016)
Door het internet zijn vrijwel alle producten een commodity geworden: een consumptieartikel dat bij tientallen afnemers verkrijgbaar is. Consumenten maken hun winkelkeuze niet meer alleen op basis van wát je verkoopt (brillen, lenzen of zonnebrillen, duur of goedkoop) of hóe je het verkoopt (in een winkelpand of via een webshop) maar waaróm je het verkoopt (Bron: "Waarom winkelketens omvallen"). Succesvolle retailers weten waarom ze doen wat ze doen, dragen dit uit en weten daarmee consumenten te binden die zich met deze missie kunnen vereenzelvigen. Voor retailers is het belangrijk dat zij niet meer primair vanuit hun eigen aanbod van producten denken, maar vanuit een missie die aansluit bij de wensen en behoeften van hun doelgroep.
Maar wat is uw missie eigenlijk? Wat wilt u de klant meegeven behalve een nieuwe bril, gehoorapparaat of sieraad? Welke doelgroep spreekt u aan? Waar wonen deze mensen en wat interesseert ze? Wie kiest voor uw winkel en waarom? Hoe ervaren klanten uw winkel? Wat waarderen ze en wat stoort hen wellicht? AnalyZus helpt retailers deze vragen te beantwoorden zodat de ondernemer doelgerichter en klantgerichter kan gaan ondernemen. Bovendien kan dit klantinzicht relatief eenvoudig gegenereerd worden en hoeft het niet veel te kosten. Opticiens en audiciens hebben – ten opzichte van winkeliers in andere branches – immers het voordeel dat zij (behalve dat ze actief zijn in een groeimarkt…) veelal beschikken over een klantendatabase en over een geautomatiseerd kassasysteem. Door gebruik te maken van de aankoopgegevens, postcodes en mailadressen van uw klanten kan veel kennis over uw markt, doelgroep en klanten vergaard worden. Doe er uw voordeel mee! Want ondernemen vanuit klantinzicht verhoogt de effectiviteit van uw inspanningen en is misschien wel de belangrijkste stap om met uw winkel een plek te behouden in het snel veranderende retaillandschap.
Bron: Nieuwsbrief Optitrade (16/02/2016)